Ook zo’n honger naar onze wedstrijd? Dat dachten we al. Daarom laten we cookies achter. Die helpen je altijd makkelijk je weg terugvinden naar onze pagina’s. Meer weten?

02 okt. 2019

Timemanagement - Wat is het en hoe begin je eraan?

Druk, druk, druk! Elke seconde telt in dat drukke leven van ons. Dus delen we je met veel plezier wat tips om je tijd zo efficiënt mogelijk in te vullen. Timemanagement heet dat. Kort gezegd, dit is het efficiënt inplannen van taken en het beheren van je tijd.

Tijdsbeheer dus, maar waarvoor dient het?

Om je tijd slim in te delen, begin je met het bekijken van alle verschillende taken en activiteiten die je te wachten staan. Je onderzoekt hoeveel tijd elke taak in beslag zal nemen en plant alles duidelijk in om zo deadlines te behalen.

Bovendien zorgt timemanagement er niet alleen voor dat je deadlines haalt en dat je tijd efficiënt is ingedeeld. Je leert meteen een onderscheid maken tussen belangrijke taken en taken die even kunnen wachten. Wanneer je dit allemaal onder de knie hebt, zal ook je effectiviteit toenemen en je stress dalen. Je hoort het al, timemanagement brengt heel wat voordelen met zich mee!

Hoe begin je eraan?

Veel mensen denken dat je best je planning en deadlines zo strak mogelijk indeelt, maar dit zorgt voor te weinig speling. Het brengt je in een gevarenzone, want wanneer je jezelf overschat en tijd te kort komt, haal je de deadline niet. Er kunnen zich ook onvoorziene gebeurtenissen voordoen of onverwachte deadlines en dat brengt je planning in de war.

Om dit te vermijden voorzie je best een buffer en calculeer je enkele dagen extra in voor de dag van de deadline. Daarnaast kan je ook je grote projecten opsplitsen en er enkele kleinere van maken. Hierbij kan je tussentijdse deadlines voorzien en zo de slaagkans van het volledige project doen stijgen.

Tips & Tricks

Tip 1: Bepaal vooraf duidelijke doelen. Vaak helpt het om je doelen SMART te formuleren. Dit wil zeggen dat je doelstelling Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realiseerbaar en Tijdsgebonden is. Meer info over het SMARKT-principe vind je hier.

Tip 2: Orden je taken van belangrijk en dringend tot onbelangrijk en niet dringend. Zo kan je zelf bepalen welke taken veel tijd in beslag zullen nemen en welke taken eerst afgewerkt moeten worden.

Tip 3: Mocht het toch fout lopen: neem een stapje terug, stop met multitasken en focus je op 1 taak tot die af is.

Tip 4: Er zijn heel wat apps en software die je kunnen helpen bij het managen van je tijd. To do-lijstjes via Wunderlist bijvoorbeeld. Of notities en ideetjes bijhouden via Evernote. Uiteraard is een goede kalender-applicatie essentieel. TimeTune zorgt er dan weer voor dat je niet te veel taken uitstelt en Brain Focus Productivity Timer helpt je focussen.